قهرمانان شطرنج جهان

آناتولی کارپف – دوازدهمین قهرمان رسمی شطرنج جهان

 آناتولی کارپف دوازدهمین قهرمان رسمی جهان
آناتولی یوگنیویچ کارپف متولد 23 مه 1951 استاد بزرگ شطرنج روسیه و قهرمان سابق شطرنج جهان است. او از سال 1975 تا 1985 قهرمان رسمی جهان بود که توسط گری کاسپاروف شکست خورد.

اوایل زندگی

 آناتولی کارپف در زلاتوست ، در منطقه اورال در اتحاد جماهیر شوروی سابق به دنیا آمد و در چهار سالگی بازی شطرنج را یاد گرفت .پیشرفت کارپف خیلی سریع بود ، زیرا او از 11 سالگی به عنوان نامزد استاد تبدیل شد.  آناتولی کارپف در 12 سالگی ، او در مدرسه معتبر شطرنج میخائیل بوتوینیک پذیرفته شد ، اگرچه بوتوینیک در مورد کارپوف جوان اظهار داشت: “پسر هیچ سرنخی در مورد شطرنج ندارد، و هیچ آینده ای برای او در این حرفه وجود ندارد.
کارپف زیر نظر بوتوینک چنان سریع پیشرفت کرد که در طول پانزده سال در سال 1966 به جوانترین استاد تاریخ شوروی تبدیل شد.

کارپف در دوره دبیرستان برای برتری علمی مدال طلا گرفت و در سال 1968 برای تحصیل در رشته ریاضیات وارد دانشگاه دولتی مسکو شد. او بعداً به دانشگاه دولتی لنینگراد منتقل شد و سرانجام در رشته اقتصاد از آنجا فارغ التحصیل شد. یکی از دلایل این انتقال نزدیک بودن به مربی وی ، استاد بزرگ سمیون فورمن بود که در لنینگراد زندگی می کرد.کارپف در نوشته های خود ، اعتبار فورمن  را به عنوان یک تأثیر عمده در پیشرفتش به عنوان یک بازیکن در کلاس جهانی اعلام می کند.

در سال 1974 به مسابقات نامزدهای انتخابی راه یافت. کارپف در اولین مسابقه کاندیداها پولوگایفسکی را شکست داد و در مرحله نیمه نهایی به مصاف بوریس اسپاسکی قهرمان سابق رفت. اسپاسکی در اولین بازی به عنوان سیاه در یک بازی خوب پیروز شد ، اما بازی سرسخت و تهاجمی کارپف ، پیروزی کلی وی را به دست آورد. فینال نامزدها در مسکو با کورچنوی برگزار شد.و توانست با پیروزی در آن مسابقه برای کسب قهرمانی با فیشر تلاش کند.

بازی با فیشر در سال 1975

اگرچه انتظار می رفت یک مسابقه قهرمانی جهان بین کارپف و فیشر برگزار شود ، اما این انتظار هرگز تحقق نیافت. فیشر نه تنها اصرار داشت که این مسابقه از ابتدا 10 برد باشد (تساوی بدون احتساب) ، بلکه اگر امتیاز 9 بر 9 مساوی شود ، قهرمان نیز تاج را حفظ کند. فیده ، فدراسیون بین المللی شطرنج ، از پذیرفتن این شرط خودداری کرد و به هر دو بازیکن مهلت اول آوریل 1975 را داد تا با بازی در این مسابقه طبق قوانین مصوب فیده موافقت کنند. وقتی فیشر موافقت نکرد ، رئیس فیده ، ماکس اویوه ، در تاریخ 3 آوریل 1975 اعلام کرد که فیشر عنوان خود را سلب کرده و کارپف قهرمان جدید جهان است.کارپف بعداً سعی کرد مسابقه دیگری با فیشر ترتیب دهد ، اما مذاکرات به نتیجه نرسید. این کار باعث شد کارپف جوان عنوان قهرمانی را بدست بیاورد بدون اینکه با یک قهرمان روبرو شود.
با این حال کارپف مصمم بود که خود را به عنوان یک قهرمان قانونی ثابت کند ، تقریباً در ده سال بعد در هر تورنمنت بزرگی شرکت کرد. او در سال 1975 در مسابقات بسیار قدرتمند میلان به طور متقاعد کننده ای پیروز شد ، و در سال 1976 اولین عنوان قهرمانی خود در شوروی را به دست آورد. او پیروزی های تورنمنت را در برابر قوی ترین بازیکنان جهان ایجاد کرد. کارپف رکورد بیشترین پیروزی متوالی در تورنمنت (9) را در اختیار داشت تا اینکه توسط گری کاسپاروف (14) شکست. در نتیجه ، خیلی از حرفه ای های شطرنج به سرعت قبول کردند که کارپف یک قهرمان قانونی جهان است.

دفاع از عنوان قهرمانی

در سال 1978 ، اولین دفاع عنوان کارپف در برابر ویکتور کورچنوی بود ، حریفی که در چرخه نامزدهای 1973–75 شکست داده بود. این مسابقه در باگوئیو ، فیلیپین برگزار شد ، در حالی که برنده به شش پیروزی نیاز داشت کارپف توانست با 6 برد و 5 شکست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.

آناتولی کارپف ( دوازدهمین قهرمان رسمی شطرنج جهان )

سه سال بعد کورچنوی دوباره به عنوان برنده نامزدها در برابر رابرت هوبنر نامزد نهایی آلمانی ظاهر شد تا کارپف را در مرانو ایتالیا به چالش بکشد. کارپف در این مسابقه با نتیجه 11–7 (+ 6−2 = 10) ، در آنچه “قتل عام در مارانو” یاد می شود ، برنده شد.
کارپف در شش المپیاد جهانی شطرنج همراه با اتحاد جماهیر شوروی شرکت کرد و در هر شش دوره عنوان قهرمانی را به دست آوردند.

رقابت با کاسپاروف

تا زمان ورود گری کاسپاروف به صحنه مسابقات ، کارپف موقعیت خود را به عنوان بهترین بازیکن جهان و قهرمان جهان تقویت کرده بود. در اولین مسابقه خود ، قهرمانی شطرنج جهان 1984 در مسکو ،بازیکنی که به 6 پیروزی دست یابد قهرمان می شد. کارپف پس از 9 بازی به برتری 4-0 رسید. 17 بازی بعدی مساوی شد و رکورددار مسابقات قهرمانی جهان شد و کارپف تا بازی 27 طول کشید تا پنجمین پیروزی خود را بدست آورد. در بازی 31 ، کارپف موقعیت برنده ای داشت اما نتوانست از آن استفاده کند و به تساوی رضایت داد. او در بازی بعدی شکست خورد و پس از آن 14 تساوی دیگر رقم خورد. کارپف در بازی 41 موقعیت کاملا برنده ای داشت اما دوباره اشتباه کرد و مجبور شد به تساوی رضایت دهد. پس از پیروزی کاسپاروف در بازی های 47 و 48 ، رییس فیده ، فلورنسیو کامپومنس ، با استناد به سلامتی بازیکنان ، یک طرفه مسابقه را خاتمه داد. گفته می شود کارپف در طول مسابقه 10 کیلوگرم وزن کم کرده است.این مسابقه پنج ماه بی سابقه به طول انجامید و پنج پیروزی برای کارپف ، 3 برد برای کاسپاروف و 40 تساوی به همراه داشت.

آناتولی کارپف در دوازدهمین قهرمان رسمی شطرنج جهان

بازی برگشت  در سال 1985 ، همچنین در مسکو تعیین شد. رویدادهای مسابقه به اصطلاح ماراتن ، فیده را مجبور کرد تا به قالب قبلی برگردد ، در حالی که یک مسابقه به 24 بازی محدود شود (اگر مسابقه 12-12  شود کارپف قهرمان میشد). کارپف برای تساوی در این دیدار و حفظ عنوان خود نیاز به پیروزی در بازی آخر داشت اما شکست خورد و عنوان را به حریف خود واگذار کرد.
کارپف تا اواسط دهه 1990 به عنوان یک حریف جدی (و شماره 2 جهان) باقی ماند. وی در سال 1986 (در لندن و لنینگراد) ، 1987 (در سویل) و 1990 (در شهرهای نیویورک و لیون) در سه مسابقه قهرمانی جهان با کاسپاروف جنگید. هر سه مسابقه بسیار نزدیک بودند. در هر سه مسابقه ، کارپوف تا آخرین بازی ها شانس پیروزی داشت.
کارپف در پنج مسابقه قهرمانی جهان در 144 بازی 19 برد ، 21 باخت و 104 تساوی به دست آورد.

دوباره قهرمان فیده (1993–1999)

در سال 1992 ، کارپف در مسابقه نامزدها برابر نایجل شورت شکست خورد. اما در مسابقات قهرمانی شطرنج جهان 1993 ، هنگامی که کاسپاروف و شورت از فیده جدا شدند ، کارپف عنوان قهرمانی جهان فیده را به دست آورد. کارپف توانست تیمان ، بازنده فینال نامزدها در برابر شورت را شکست دهد.
دیدار مهم بعدی کسپاروف و کارپف مسابقات شطرنج لینارس در سال 1994 بود. در نهایت ، به ترتیب کارپف ، کاسپاروف ، شیروف ، بارئف ، کرامنیک ، لاوتیر ، آناند ، کامسکی ، توپالف ، ایوانچوک ، گلفاند ، ایلسکا ، جودیت پولگار و بلیاوسکی نفرات برتر این مسابقات بودند. با میانگین ریتینگ 2685 ، بالاترین رتبه در آن زمان. کاسپاروف که از قدرت مسابقات تحت تأثیر قرار گرفته بود ، چند روز قبل از مسابقات گفته بود که برنده را می توان به حق قهرمان مسابقات جهانی لقب داد. کارپف که شاید با این اظهار نظر تحریک شود بهترین تورنمنت زندگی خود را انجام داد. او بدون شکست بود و از 13 امتیاز (بهترین درصد قهرمانی در مسابقات کلاس جهانی از زمان قهرمانی آلخین در سن رمو در سال 1930) 11 امتیاز کسب کرد و بالاتر از کاسپاروف و شیروف قهرمان شد.

به سمت بازنشستگی

 آناتولی کارپف از آنجا که ترجیح می داد بیشتر درگیر سیاست های روسیه باشد ، بازی های کلاسیک تورنمنت کارپف از سال 1997 به طور جدی محدود شد. وی پیش از انحلال اتحاد جماهیر شوروی یکی از اعضای کمیسیون عالی امور خارجه شوروی و رئیس صندوق صلح شوروی بوده است. همچنین از سال 2005 ، او عضو اتاق عمومی روسیه است.

کاندیدای ریاست فیده

در مارس 2010 کارپف اعلام کرد که کاندیدای ریاست فیده خواهد شد. این انتخابات در سپتامبر 2010 در سی و نهمین المپیاد شطرنج برگزار شد. در ماه مه رویدادی برای جمع آوری کمکهای مالی در نیویورک با مشارکت کاسپاروف و مگنوس کارلسن اتفاق افتاد ، که هر دو از پیشنهاد وی حمایت کردند و برای او تبلیغ کردند. نایجل شورت نیز از نامزدی کارپف حمایت کرد. در 29 سپتامبر 2010 ، کیرسان ایلومژینوف با 95 رأی مخالف و 55 رأی به عنوان رئیس فیده انتخاب شد

آناتولی کارپف - دوازدهمین قهرمان رسمی شطرنج جهان
دکمه بازگشت به بالا